Curiculum .....

    Vyštudoval odbor monumentálna maľba v architektúre a scénografii na
Umelecko-priemyselnej škole v Brne u profesora Coufala.
Neskôr sa presťahoval do Košíc, kde pôsobil až do roku 1992.V tom čase
sa zaoberá najmä keramikou a to drobnou, ako aj záhradnou a monumentálnou.
    Významná je v tom čase výstavnícka tvorba a propagačná grafika. Pre Slovenské
Technické múzeum a Východoslovenské múzeum v Košiciach vytvoril mnohé
expozície a výstavy, niektoré z nich : 
-Vojtech Löfler – kovolejárstvo / Slov. Tech. múzeum /
-70 rokov metrológie na Slovensku / STM Košice, Národné múzeum Bratislava,
                                                           Tech. múzeum v Moskve /
-Expozícia na hrade Krásna Hôrka / spolupráca /
-Expozícia na Spišskom hrade / spolupráca /
 a mnohé ďalšie aj komerčné výstavy.
    V roku 1992 sa usadil v Lipanoch v Sabinovskom okrese
a jeho tvorba sa stále viac orientuje na maľbu a to najmä krajinomaľbu.
Je členom Umeleckej Besedy Slovenskej.

 

Krajina maliara fascinuje. Jeho obrazy krajiny sú plné lyriky, subtílnosti, nadchnutia. Maliar portrétuje zem s mimoriadnou citlivosťou. Súčasne však nezanedbáva čisto maliarsky spôsob budovania obrazu : kompozíciu, barvu, svetlo, hry napetia valérov, slovom maliarske remeslo. A treba povedať že disponuje remeslom naozaj mimoriadne vytriebeným a dokonalým. Obrazy M. Buchera môžu poslúžiť ako príklad pre proslulé konštatovanie, že nieje dôležité či sa maľuje „Kašku sbierajúcu repu, alebo Zamojského nad Byczynou,“ protože dôležitý je výlučne spôsob ich namaľovania. 
              Svoje obrazy maliar komponuje precízne, vyberá si jednoduchý až prostý, ale nie banálny motív a dôsledne domýšla a buduje kompozíciu. Horizont prevažne umiestňuje vysoko čo má taký účinok, že divák sa akokeby nachádza v strede obrazu. Či už je to svit zozlehlých lúk, či figúry polí na nachýlených stráňach, vždy sú komponované v rafinovaných rytmoch nesúcich pohľad k hore či k neviditeľnej diaľke za horami za ktorými je vidno iba malý výsek neba. Toľko koľko je potrebné aby obraz krajiny nestratil na reálnosti. Možno povedať, že sa začínajú mohutným akordem u základne, aby potom v stále rychlejšom rytme priviedli diváka k hore, kde ju kontrapunktuje akcent neba.
              Jestli že maliar venuje kompozícii obrazu takú mimoriadnu pozornosť,potom nie menšiu pozornosť venuje  struktúre obrazu. Tú umocňuje pastóznymi nánosmy podkladových vrstiev, ktoré nanáša pomerne hrubo a v rôznych smeroch niekedy až dramaticky a zdanlivo chaoticky avšak so zámerom, ktorý má podporiť jeho tvorčie zámery. Všetky tieto spôsoby neskôr spôsobia že svetlá na obrazoch sa menia, vibrujú, barvy naberajú rôzne lesky a menia tóny. Umelec svetlom buduje romantický výraz svojich kompozícií. To jemne polieva rozľahlé polia, zlatí je teplým svitom poludnia,alebo modrou farbou tónuje polia kapusty, alebo bronzem odchádzajúceho dňa opierajúceho sa o stromy v diaľke predpovedá posledné svity dňa, hynie za horami, dobíja farby už posledné záblesky dňa na prvom pláne.
                Miroslav Bucher netúži  šokovať originálnosťou. A predsa je umelcom ktorý tvorí  vysoko originálne diela.Originálnosť nie je iba výsledkom vznosného delenia jednotlivých do hora smerujúcich plánov, ale aj  kompozície farebnej.Polia červené terakotou, inokedy purpurovou červeňou v spodných partiách obrazu, prechádzajú oranžami a žltiami, aby sa na vrchu pristrojili arabeskami tmavých modrých a zelených synteticky zaznačených stromov. Alebo sa zelenými tónmi vznášajú k horizontu smaragdových hôr, kde sa zablysne blankyt neba. Alebo svietia zelenkavou žlťou, aby sa prizdobili v dialke zábleskom bielej, a stanuli v granátovom tieni skalných stien. Alebo... každý obraz prináša  nové, obmenené , ale vždy fascinujúce odhalenie.
               V obrazoch umelca je toľko realizmu koľko je v nich abstrakcie. A snáď preto je v nich obsiahnutá syntéza krajiny. Ale co je najosobitnejšie – syntéza nie je pozbavená dekorativnosti, lebo tiež veľa kompozícií je možno vnímať ako vyrafinované, pôvodom z art nouveau ornamentami. Tie skupiny stromov, pásma lesov, vrcholy hôr tvoria kontrapunkty v kompozícii a sú súčasne zmyslové i zdobné.   Obrazy nenechávajú nikoho na pochybách že sú to umelecké diela.Wyspianski povedal že každé umenie je dekoratívne, alebo nieje umením vôbec.
                  Krajinomaľba Miroslava Buchera je preniknutá lyrizmom vychádzajúceho z nadšenia  z krásy zeme, jej bohatstva foriem a farieb, jej potencie a sily, a života ako takého. Umelec sa cíti byť súčasťou prírody, ktorú oslavuje farbami. Farbou a svetlom maľuje lyrický sonet o zemi.

                                                                                                   Witold Turdza Kraków

/ Recenzia k výstave v Miechowe PL /
 

Výstavy

Samostatné výstavy :

Košice 1983 / keramika /
Lipany 1993 / maľba /
Bardejovské kúpele 2002 / maľba /
Sabinov 2003 / maľba /
Lipany 2003 / maľba /
Košice Tech. Muzeum 2004 / maľba /
Siedlce – Poľsko 2004 / maľba /
Wengrów – Poľsko 2004 / maľba /
Liw – Poľsko 2004 / maľba /
Litovel – Česko 2004 / maľba /
Zábřeh – Česko 2005 / maľba /
Piešťany – Kúpele 2007 /maľba /
Varšava – Slovenský inštitút 2007 /maľba /
Malacky 2007 /maľba/
Stará Ľubovňa 2008 /maľba/
BWA-galeria „u Jaksy“ Pl.2009 /maľba/
Bratislava-NKÚ 2009 /maľba/
Prešov Šarišská galéria 2009 /maľba/
Považská Bystrica MG ART 2010 /maľba/
Galeria Kunst + Wein Otthenthal Rakúsko  2012 /maľba/
Muzeum Trebišov 2012 /maľba/
Galerie UNA - Bjäred Švedsko /maľba/
Galeria Ozolins Jurmala 2013 Lotyšsko /maľba/
Galéria Bloom - Divín 2014 /maľba/
Galéria Schlos Gribenof - Greifswald Nemecko 2014 / maľba/
Mestská galeria Lipany - maľba + grafika 2015
Mestské Muzeum Jurmala - maľba 2016
Galeria akadamie dizajnu Riga - maľba 2016
Galeria Acacce Bratislava-maľba 2018
Galeria Tuw Bratislava-maľba 2018
Galeria Kaštiel Snina- maľba 2018
Galeria Teatralna Siedlce Poľsko 2019
Galeria Alfa Kulturpark Košice 2020

 

Skupinové výstavy :

Reymontówka 2000 – 2012 Poľsko
Siedlce 2002 – Poľsko
Srokowo 2001,2002 – Poľsko
Strumica 2002 – Macedónsko
Levoča 2003 – Slovensko
Sztum 2003 – Poľsko
Potsdam , Berlín 2004 – Nemecko
Narni 2005 – Taliansko
Rím 2005 – Taliansko
Bratislava čl. výstava UBS 2005 Slovensko
Nowy Sacz 85 rokov UBS 2006
Srokowo 2006
Kraków  85 rokov UBS 2006
Clermont-Ferrand – Isoire Francúzsko 2006
OG Dolný Kubín „ K prameňom“ 2007
Osvetové centrum Bratislava – členská výstava UBS 2007
Rím  - Sl. Inštitut „K prameňom“ 2007
Istambul, Ankara, Edirne, Antalya, /maľba/ 2008
Osvetové centrum Bratislava- členská výstava UBS 2008
Bratislava-hrad „Maľované Krajinou“ 2008
Profily UBS – Trebišov, Békešská Czaba, Jaslo 2008
Bienále maľby V4 Trebišov 2008
Berlín- Sl. Inštitut „Maľované krajinou“ 2009
Belehrad, Mitrovica, Nový Sad  2009
Bienále maľby V4 Trebisov 2010
UBS 1990-2010 NOC Bratislava
Kijev , Chust, Kolomyja . 2010 . Ukrajina
Zaporožie 2010 . Ukrajina
ART MISIA 90 UBS , NOC Bratislava 2011, Šar. Galeria Prešov
Jesenný medzinárodný salon LVOV - Hlavná cena-Diplom 2012S
Ars salutem UBS , NOC Bratislava 2012
Kleine formáte Galerie Maringer Kunst und Wein - Otenthall Rakúsko 2013
Bienále maľby Lodž Poľsko 2013
Sondy a reflexie Galéria Poprad 2014
Slov. krajina Sl. Institut Warszawa 2014
Salón - Vsl. galéria Košice 2014
Kleine formate Kirchberg 2015
Kriva Palanka , Skopje Macedónsko 2017
Snina Mvf 2017
Soul Južná Korea 2017
Galeria Alegro Košice čl. UBS 2018
Galerie Malovaný dúm Třebíč 2018
Mestská galéria Alexandrov Rusko 2018
Galeria zväzu umelcov Ruska Vladimír 2018
Sankt Peterburg súborná výstava Ruská Atlantída 2018
Galeria Mudrocha Senica čl. UBS 2019
Galeria v Terchovej "Maľované krajinou" 2020